Wednesday, April 29, 2009

Aktiviti Kumpulan

Aktiviti Kumpulan (Assarah Ahmad Suki, Wong Wan Heng, Siti Sarah Udzir)

Selepas mengikuti kursus kaedah mengajar:
- Refleksi ke atas masalah/penambahbaikan dalam pengajaran dan pembelajaran sesuatu tajuk
- Cadangkan 1 strategi/kaedah pengajaran unuk mengatasi masalah itu.

--------------------------------------------------------------------------

1. Masalah yang dihadapi:
- kekurangan pengetahuan isi kandungan (content knowledge)
- lemah dalam kawalan kelas
- terlalu bergantung kepada ICT (Powerpoint dan sebagainya)

2. Penambahbaikan/Strategi:
- tingkatkan pembacaan melalui pelbagai media
- pembelajaran sepanjang hayat
- mengambil inisiatif sendiri untuk menyertai kursus, seminar atau membuat bengkel perkongsian maklumat.
- memperbaiki kemahiran komunikasi
- menigkatkan keterampilan guru, memainkan perwatakan sebagai seorang guru yang berkeyakinan dan berilmu pengetahuan
- mempelbagaikan penggunaan BBM untuk menarik perhatian pelajar
- mengaplikasikan teori tingkah laku, teori pengurusan bilik darjah dan teori motivasi
- membuat persediaan awal yang lebih terancang

3. Matlamat:
- menyediakan diri sebagai guru yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berpemikiran kreatif dan kritis

4. Objektif:
- menambahkan pengetahuan dalam sesuatu topik khusus dalam bidang Biologi
- meningkatkan kemahiran pengawalan kelas yang berkesan
- menjana kreativiti untuk menjadikan aktiviti pengajaran lebih menarik

5. Pengumpulan data:
- membuat penilaian formatif terhadap pelajar (dari aspek isi kandungan pembelajaran) dari semasa ke semasa
- membuat soalan uji diri yang dapat diperolehi melalui buku-buku rujukan, internet dan sebagainya untuk mengetahui tahap pengetahuan dan penguasaan diri terhadap sesuatu isi kandungan pembelajaran
- membuat soal selidik penilaian guru dari perspektif pelajar

6. Pemantauan:
- membuat refleksi diri dari semasa ke semasa
- membuat ‘checklist’ untuk memastikan setiap langkah penambahbaikan sentiasa dipraktikkan

7. Penilaian:
- mendapatkan maklumbalas daripada pelajar dan rakan sekerja tentang penambahbaikan yang dilaksanakan
- meninjau semula dan menilai perkara-perkara dalam ‘checklist’ penambahbaikan berdasarkan data yang diperolahi untuk mengenalpasti masalah atau pencapaian yang diperolehi.

Monday, April 27, 2009

Refleksi (selepas mengikuti program BIG)

Aktiviti Individu

Selepas mengikuti Program BIG, buatkan refleksi ke atas masalah diri anda
- senaraikan penambahbaikan yang diperlukan dalam diri anda
- rancang plan tindakan untuk menambahbaik
- matlamat
- objektif
- pelan tindakan
- nyatakan langkah-langkah yang perlu diambil
- rancang bagaimana anda ingin mengumpul data
- bagaimana anda ingin memantau apa yang dirancag dilaksanakan
- bagaimana anda ingin menilai samada apa yang dirancang dan dilaksanakan mencapai
---------------------------------------------------------------------------------------------

Penambahbaikan yang diperlukan:
- membina daya kepimpinan dan teknik komunikasi secara berkesan
- melatih pemikiran kreatif dan kritis
- membina keyakinan diri

Matlamat:

- membina insan diri yang seimbang dan harmonis dengan kehadiran unsur-unsur intelek, rohani, emosi dan jasmani

Objektif:
- menghasilkan diri yang berdaya kepimpinan serta dapat berkomunikasi secara berkesan
- menjadikan diri sebagai individu yang dapat berfikir secara kreatif dan kritis
- memupuk keyakinan diri yang lebih mantap dan berketerampilan

Langkah-langkah yang perlu diambil:
- memerhati cara orang yang berdaya kepimpinan memimpin dan memberi arahan, membelajari teknik memimpin secara pemerhatian terhadap pengalaman orang yang mempunyai daya kepimpinan yang tinggi (Pembelajaran Vikarious)
- mempelbagaikan bahan-bahan bacaan yang diperoleh dari pelbagai media untuk mencetus pemikiran kreatif dan kritis
- mempraktikkan teknik kepimpinan dan mengaplikasikan teknik komunikasi secara berkesan apabila berpeluang berbuat demikian
- menghadiri kursus kepimpinan dan kem motivasi yang bersifat pembinaan diri insan

Pengumpulan data:
- mendapatkan pandangan terhadap daya kepimpinan, tahap keyakinan dan cara berkomunikasi dalam diri saya daripada rakan sebaya dan pensyarah

Pemantauan:
- membuat jadual berkala tentang bahan bacaan yang telah dibaca dan akan dibaca
- membuat refleksi diri dari semasa ke semasa

Penilaian:
- mendapatkan maklumbalas daripada rakan sebaya dan pensyarah tentang penambahbaikan yang telah dilaksanakan, mengkaji maklumbalas yang dikumpul untuk meninjau langkah penambahbaikan yang seterusnya
.

Saturday, April 25, 2009

1st Lecture

What is Action Research?

Action research = a disciplined process of inquiry conducted by and for those taking the action, to assist the actor in improving or refining his/her actions
(an investigation conducted by the person or the people empowered to take action concerning their own actions, for the purpose of improving their future actions)
- Sagor (2000)

√ Action research is a quest for knowledge about how to improve
X problem-solving in the sense of trying to find out what is wrong.

√ Action research is about how we can do things better
X learning why we do certain things.


It involves people working to improve their skills, strategies and techniques.


Process of Action Research:
1. Look at the situation
Gather relevant data – define & describe – build a picture to describe the situation

2. Think about the situation
Explore & analyze – what is happening here – interpret & explain – how & why are things the way they are

3. Act
Plan – implement – evaluate


Steps of Action Research:
1. Identification of problem area
2. Collection and organization of data
3. Interpretation of data
4. Action based on data
5. Reflection

When these actions begin to change the students attitudes/school environment, another different set of circumstances may appear with different problem posed, which required a new look. Thus, the cycle of action research can be seen as below:



Types of Action Research:
1. Individual
- focus on a single issue in a classroom
- teacher may be seeking solutions to problems of classroom management, instructional strategies, use of materials, or student learning.
- example: a teacher is seeking solution on how to improve her teaching strategies to make boring history subject interesting

2. Collaborative
- 2 or more teachers involves
- focus on a common problem shared by single or many classrooms
- example: a few science teachers working together to design interesting laboratory experiments for the form 3 students

3. School-wide
- focus on a common issue in a school
- example: a school is working out solutions to improve the discipline in the school

4. District-wide
- focus on a common issue shared by several schools in the same district
- example: the district board of education is finding ways to improve the study environment among the schools in the district