Monday, June 1, 2009

Kuliah ke-6 (Hjh Halimah Harun)

Kuliah ke-6 (Hjh Halimah Harun)

This lecture seemed to be a sharing section for the proposals we hand in last Thursday. Some of the groups were called up by the lecturer to present their proposal regarding action research. Below are some details about the 5 proposals being selected for presentation:

(i) Peningkatan Penghayatan pelajar dalam mata pelajaran Sejarah melalui kaedah komik
- mengalakkan pelajar mencipta komik berdasarkan peristiwa-peristiwa sejarah
- tiada instrument yang tetap unuk mengumpul dan menganalisis data
- contohnya komik mengenai Tun Mahathir

Cadangan/komen pensyarah:
- tajuk proposal seharusnya ditukar kepada Peningkatan Minat pelajar dalam mata pelajaran Sejarah melalui kaedah komik
- boleh menggunakan komik LAT, Aku Budak Minang, Gila-Gila dsb dalam P&P

(ii) Peningkatan Prestasi pelajar dalam Kesusasteraan Melayu melalui kaedah Pertandingan Puisi
- seting kajian: 4 checkpoint (aktiviti luar bilik darjah, setiap checkpoint 40 min)
- penilaian secara penggunaan rubrik (penghayatan, terjemahan puisi, kreativiti, kostum dsb) untuk mengukur minat pelajar

Cadangan/komen pensyarah:
- tempoh setiap kajian tindakan (checkpoint) harus dipanjangkan
- persembahan pada akhir penilaian dibuat secara besar-besaran di dalam sekolah
- merakam persembahan bagi analisis data

(iii) Peningkatan Penggunaan Kata Kunci dalam Penulisan Esei mata pelajaran Biologi menggunakan kaedah reka cipta lagu bagi pelajar Tingkatan 4
- pelajar mencipta lagu menggunakan kata kunci yang dipelajari
- pengukuran menggunakan pre-test dan post-test

(iv) Peningkatan Kemahiran Menyangga Bola dalam aktiviti Bola Tampar
- fokus kepada pelajar Tingkatan 2 (2 kelas dengan jumlah pelajar seramai 60 orang)
- menggunakan masa sebanyak 3 kali pertemuan
- kaedah: demo, pemerhatian dan ujian
- guru akan menunjukkan kaedah menyangga, setiap pelajar bergilir untuk melakukannya
- penilaian secara pemerhatian

Cadangan/komen pensyarah:
- ini bukan merupakan satu kajian tindakan sebab teknik menyangga bola boleh dilaih melalui latih tubi yang kerap
- kajian tindakan patut diubah menjadi Penglibatan Guru dalam aktiviti Sukan bagi Meningkatkan Prestasi Sukan Pelajar

(v) Peningkatan Penguasaan Cara Sebutan (Diction Pronounciation) Bahasa Inggeris di kalangan Pelajar tahun 2
- procedure perlaksaan: Smart Reader, ujian, nyanyian, peer teaching
- kumpul data secara temubual, ujian dan pemerhatian
- penilaian: mengadakan minggu bahasa, pertandingan dsb

Cadangan/komen pensyarah:
- sebelum program dilaksanakan, guru perlu menarik minat pelajar terlebih dahulu dan memberi keyakinan
- boleh membuat rakaman semasa pengumpulan data
------------------------------------------------------------------------------------------------

Before dismiss, we were required to write an essay to express our feeling towards these few week’s lectures regarding action research, as our assignment.

In my essay, I have included my points of view regarding the lectures being conducted this few weeks. I have expressed my feelings and thoughts honestly, and if there do have marks applicable on our essays….sincerely hope that the lecturer wont penalize me for writing too frankly.

Till then, that’s all about this lecture.

No comments:

Post a Comment